header_secretaresses4

Overgewicht

Overgewicht is een groeiend probleem in ons land. Meer dan de helft van de volwassenen is te zwaar en ook heeft één op de zes kinderen een te hoog gewicht. Na roken is overgewicht de belangrijkste oorzaak voor ziekten. Ook het risico op hart- en vaatziekten is groter. Dat komt voor een deel doordat overgewicht de kans op andere risicofactoren, zoals diabetes, een te hoge bloeddruk en te hoog cholesterol, vergroot. Bovendien raakt de verhouding tussen het goede en het slechte cholesterol verstoord. Wanneer het extra vet vooral in de buikstreek gaat zitten is dat extra gevaarlijk. Hoe meer overgewicht, hoe groter het risico.

 

Wat is overgewicht?

 

De meest gebruikte methode om de mate van overgewicht te bepalen is de Body Mass Index (BMI). Hierbij wordt het gewicht van de mens gedeeld door de lengte in het kwadraat. Bij een gewicht van 75 kilo en een lengte van 1:80 is de berekening bijvoorbeeld 75/(1.8)2 = 23,1. Pas waneer deze waarde boven de 25 komt is er sprake van overgewicht. Boven 30 spreekt men zelfs van zwaar overgewicht (obesitas).

 

Doordat het vetpercentage in de groei verandert en bij kinderen de BMI-waarde geslachtsafhankelijk is, worden voor hen afwijkende waarden gehanteerd. De BMI-index is ook minder geschikt voor ouderen of sporters met een grote spiermassa.

 

Een andere methode om overgewicht te bepalen is het meten van de middelomtrek. Hierbij wordt op het smalste deel van de middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen een meetlint gelegd. Bij eem omtrek van 88 centimeter bij vrouwen of 102 centimeter bij mannen is er sprake van overgewicht.

 

Oorzaken en aanpak

 

Bij overgewicht spelen meerdere factoren een rol. De belangrijkste oorzaken zijn een verkeerd eetpatroon en te weinig lichaamsbeweging. Het lichaam krijgt hiermee meer energie binnen dan wordt verbruikt, waarna het teveel energie wordt opgeslagen als lichaamsvet. Andere factoren die kunnen bijdragen aan overgewicht zijn andere ziekten, psychosociale factoren, bepaalde medicijnen, het stoppen met roken, aanleg en stress.

 

Een verandering in het eetpatroon is belangrijk in de strijd tegen overgewicht. Gezonde voeding bestaat uit veel groente, fruit en voedingsvezels, weinig verzadigde vetten en veel variatie. Het is ook van belang om regelmatig te eten en geen maaltijden over te slaan. Naast een gezondere voeding is voldoende lichaamsbeweging erg belangrijk. Geadviseerd wordt om elke dag tenminste dertig minuten te bewegen.