Hoog cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof in het bloed en de lichaamscellen. De stof wordt voor een groot deel aangemaakt door het lichaam zelf, voornamelijk in de lever. Een klein deel komt via de voeding binnen. Cholesterol is noodzakelijk voor de ontwikkeling van ons lichaam, maar een te hoog gehalte verhoogt de kans op hart- en vaatziekten zoals een beroerte of een hartinfarct.

Omdat vetten niet in water oplosbaar zijn wordt cholesterol voor het vervoer ervan gekoppeld aan een eiwit, waardoor de zogenaamde lipoproteïnen ontstaan. De belangrijkste soorten zijn LDL en HDL.

Low density lipoproteïne (LDL)

LDL vervoert cholesterol van de lever naar de rest van het lichaam. Bij zijn tocht door de bloedvaten kan cholesterol blijven plakken op beschadigingen in de vaten en zo een vernauwing veroorzaken.

High density lipoproteïne (HDL)

In tegenstelling tot LDL zorgt HDL juist voor de vervoer van overtollig cholesterol naar de lever, waar het wordt afgebroken. De cholesterol verlaat het lichaam vervolgens via de ontlasting.

Te hoog cholesterol

Om te kijken of er sprake is van een te hoog cholesterol is bloedonderzoek nodig. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar het totaal cholesterol in het bloed, maar ook naar de gehaltes LDL en HDL. Verder wordt de verhouding tussen het totaal cholesterol en HDL berekend en wordt gekeken naar de hoeveelheid triglyceriden. Dit zijn vetten die naast cholesterol in het bloed aanwezig zijn en ook bijdragen aan vernauwingen in de bloedvaten.

Er zijn meerdere oorzaken voor een verhoogd cholesterol. Een deel daarvan komt voort uit een ongezonde leeftsijl, een ander deel is het gevolg van ziekten. Hieronder volgen de oorzaken op een rij.

• Het eten van veel verzagdigd vet
  • Het eten van cholesterolrijke producten
  • Overgewicht
  • Erfelijke aanleg
  • Roken
  • Een traag werkende schildklier
  • Bijwerkingen van bepaalde medicijnen

De eerste stap om het cholesterolgehalte te verlagen is een gezondere voeding, met weinig verzadigde vetten. Ook is het raadzaam om te stoppen met roken en bij overgewicht af te vallen. Wanneer een aanpassing van de voeding en de leefstijl onvoldoende effect heeft kan door de arts medicatie worden voorgeschreven. Dit wordt vrijwel altijd gedaan bij mensen met een hart- of vaatziekte, of wanneer zij daar een verhoogd risico op lopen. Ook diabetespatiënten krijgen vaak cholesterolverlagende medicijnen.

Externe info