Hoge bloeddruk

Wanneer het hart samenknijpt ontstaat er druk op de slagaders. Dit wordt bloeddruk genoemd. De hoogste druk tijdens het samenknijpen heet de bovendruk, de druk in de rustperiode tussen twee samentrekkingen in heet de onderdruk. De druk kan met een bloeddrukmeter en een stethoscoop worden gemeten.

Bij een bovendruk groter dan 140 of een onderdruk groter dan 90 spreken we van een te hoge bloeddruk (hypertensie). Om die diagnose te kunnen stellen zijn er wel meerdere metingen nodig. De bloeddruk schommelt namelijk gedurende de dag en kan ook door andere oorzaken, zoals sporten of emoties, tijdelijk verhoogd zijn.

Oorzaken en gevolgen

In de meeste gevallen is er voor hypertensie geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Wel hebben oudere mensen een verhoogde kans en speelt erfelijke aanleg een rol. Problemen met de nieren of de bijnieren kunnen ook tot hypertensie leiden. Risicofactoren zijn onder andere roken en diabetes.

Hypertensie kan op langere termijn leiden tot schade aan de bloedvaten, waardoor er vernauwingen kunnen optreden. Die kunnen leiden tot pijn op de borst, een hartinfarct of een beroerte. Ook kan hartfalen ontstaan doordat het hart bloed tegen een te hoge druk moet uitpompen.

Om de bloeddruk te verlagen is een aanpassing van de levensstijl de eerste stap. Onderdelen daarvan zijn een gezonde voeding en beperking van de hoeveelheid zout. Ook stoppen met roken, een matige alcoholconsumptie, letten op het gewicht en voldoende lichaamsbeweging zijn erg belangrijk. Wanneer een verbeterde levensstijl onvoldoende effect heeft kan de arts met medicijnen geven om de bloeddruk te laten zakken.

Overige onderwerpen
Externe info