Pericarditis

Pericarditis is een ontsteking van het hartzakje, ook wel het pericard genoemd. Het hartzakje is een vlies dat bestaat uit twee aparte lagen met daartussen een beetje vocht. De ontsteking kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende vorm is de virale infectie, die met behandeling meestal binnen enkele dagen tot enkele weken herstelt.

Pericarditis wordt meestal veroorzaakt door een virus, maar kan ook door bacteriën worden veroorzaakt. De ontsteking kan verder het gevolg zijn van een hartinfarct, een hartoperatie of een andere ziekte.

Patiënten met pericarditis hebben last van pijn op de borst, die verergert bij diep inademen en platliggen. Wanneer de patiënt voorover buigt verminderen de klachten veelal. De pijn kan uitstralen naar de nek en de schouders. Naast pijn kunnen ook koorts en kortademigheid aanwezig zijn. Door een pericarditis kan de hoeveelheid vocht tussen de twee lagen toenemen, waardoor de pompfunctie van het hart wordt belemmerd. Een teveel aan vocht heet tamponnade. Een andere mogelijke complicatie is het krimpen van het hartzakje, wat ook invloed heeft op de pompkracht.

De behandeling van een pericarditis wordt bepaald door de oorzaak ervan. Vaak worden ontstekingsremmende middelen en pijnstillers voorgeschreven. Bij een bacteriële infectie kan antibiotica worden gegeven. Wanneer er sprake is van een teveel aan vocht kan soms een punctie nodig zijn. Hierbij wordt het vocht weggezogen via een naald die door het borstvlies wordt gestoken. Een enkele keer is een operatieve ingreep noodzakelijk.