Hartfalen

Het hart is een spier die bloed door het lichaam pompt door samen te knijpen. Wanneer de pompkracht van het hart afneemt kan het hart onvoldoende bloed rondpompen en kunnen er diverse klachten optreden. Dit noemt men hartfalen. Hartfalen is een chronische ziekte, in de meeste gevallen is het namelijk niet mogelijk om de pompkracht van het hart zelf te herstellen. Behandeling is dan ook vooral gericht op vertraging van de ziekte en het verminderen van klachten.

Chronisch hartfalen kan door verschillende oorzaken ontstaan. De belangrijkste oorzaak is een verzwakking van de hartspier door één of meerdere hartinfarcten. Hierbij sterven hartspiercellen af en raakt de hartspier beschadigd. Verder kan hartfalen optreden door een langdurige hoge bloeddruk, een ziekte van de hartspier (cardiomyopathie), niet goed functionerende hartkleppen of ritmestoornissen. Soms is de ziekte het gevolg van een combinatie van factoren.

De klachten bij hartfalen zijn deels afhankelijk van de pompkracht die het hart nog heeft, maar ook van de kant van het hart die minder goed werkt. Veel voorkomende klachten zijn vermoeidheid en kortademigheid. Dit wordt veroorzaakt doordat de weefsels en spieren in het lichaam onvoldoende zuurstofrijk bloed krijgen aangeleverd. Daarnaast hoopt zich op verschillende plaatsen in het lichaam vocht op. Wanneer dat in de longen gebeurt kan ook dat voor benauwdheid zorgen.

Een aantal symptomen op een rij:

• Vermoeidheid
  • Kortademigheid en benauwdheid
  • Prikkelhoest (vooral bij platliggen)
  • Opgezette benen, enkels of buik
  • (Snelle) gewichtstoename
  • Minder eetlust
  • Problemen met slapen
  • Koude handen en voeten

Aanpassing van de leefstijl

In veel gevallen zal de cardioloog een dieetavies geven. Dit kan bestaan uit een zoutarm dieet en een vochtbeperking. Hiermee kan het hart worden ontlast. Ook is het belangrijk om voorzichtig te zijn met de inname alcohol. Alcohol vermindert namelijk de pompfunctie van het hart en verhoogt de bloeddruk. Om de kans op schade aan de hartspier te vermijden wordt rokers geadviseerd om te stoppen met roken.

Medicijnen

De behandeling met medicijnen is gericht op verlaging van de bloeddruk, het verbeteren van de pompkrachtvebetering en het afvoeren van het teveel aan vocht. Daarvoor worden verschillende soorten medicijnen gebruikt. Het gaat om de volgende medicijngroepen: ACE-remmers, bètablokkers, calcium-antagonisten, digoxine, diuretica en nitraten.

Pacemaker

Bij mensen met ernstig hartfalen kan een speciaal soort pacemaker, de zogenoemde biventriculaire pacemaker, soms uitkomst bieden. Dit is het geval bij patiënten waarbij de hartkamers niet meer synchroon samentrekken, waardoor het hart pompkracht heeft verloren. Een biventriculaire pacemaker (ook wel CRT-pacemaker genoemd) zorgt voor een normale hartslag en is zo ingesteld dat de hartkamers gelijktijdig samentrekken. Dit kan zorgen voor een vermindering van de symptomen.

Operatie

Wanneer hartfalen wordt veroorzaakt door een vernauwing of lekkage van een hartklep kan een hartklepoperatie verbetering geven. Als de oorzaak ligt in een verminderde doorbloeding van de hartspier kan een bypass- of omleidingsoperatie nodig zijn. In een heel enkel geval komt de patiënt in aanmerking voor een harttransplantatie.

Begeleiding bij hartfalen

Het Antonius Ziekenhuis biedt patiënten met hartfalen begeleiding bij het omgaan met hun ziekte. Op de hartfalenpoli krijgt de patiënt inzicht in zijn ziekte, leefstijladvies en medicatie op maat. Hierdoor kan de behandeling sneller bijgesteld worden en kan soms een ziekenhuisopname worden voorkomen. Dat leidt tot een betere kwaliteit van leven en een gunstiger toekomstverwachting.

Lees meer over de hartfalenpoli

Slaap apnoe

Veel mensen met hartfalen zijn moe. Dit komt soms door uw hartprobleem, maar er kan ook een slaapprobleem zijn dat de meeste mensen niet van zichzelf weten. U kunt hier aan denken als u de volgende klachten herkent:

• Ik val gemakkelijk in slaap overdag.
  • Ik ben erg moe.
  • Mijn partner zegt dat ik snurk ’s nachts of dat er soms pauzes zijn in de ademhaling ‘s nachts.

Als u 3 of 4 van de klachten herkent, bespreek dit dan op het volgende poli-bezoek bij de hartfalen verpleegkundige of de cardioloog. Er zou sprake kunnen zijn van slaap-apnoe. Hiervoor verwijzen we naar de longarts, die u oproept om een nachtje in het ziekenhuis te slapen. Uit dat slaaponderzoek blijkt vervolgens of u inderdaad de ziekte slaap apnoe hebt, en of er iets aan gedaan kan worden.

Algemene maatregelen die u zelf al zou kunnen proberen zijn overgewicht kwijt raken en niet te veel (of helemaal geen!) alcohol gebruiken. Dit kan de klachten vaak al duidelijk verbeteren.