Angina Pectoris

Angina pectoris (of hartkramp) is een pijnlijk, drukkend gevoel op de borst. De pijn kan uitstralen naar hals, onderkaak, schouder, arm of rug. Angina pectoris treedt op in aanvallen en verdwijnt meestal na enkele minuten vanzelf. De pijn kan worden uitgelokt door inspanning, heftige emoties, na een maaltijd of bij overgang van een warme naar een koude ruimte.

Angina pectoris is het gevolg van een vernauwing van kransslagaders, ook wel slagaderverkalking of artherosclerose genoemd. Door de vernauwing krijgt het hart op bepaalde momenten minder zuurstof dan het nodig heeft.

Er zijn twee soorten angina pectoris; de stabiele en de ontstabiele vorm. Bij stabiele angina pectoris zijn de symptomen min of meer voorspelbaar en kunnen ze worden uitgelokt door de factoren die in de inleiding zijn genoemd. Bij de ontstabiele vorm kan de pijn al optreden bij een minieme inspanning en zelfs in rust.

Angina pectoris is niet hetzelfde als een hartinfarct. Er ontstaat geen blijvende schade aan de hartspier, maar het is wel een aanwijzing voor een onderliggende ziekte aan de kransslagaders. Als een vernauwing helemaal wordt afgesloten, bijvoorbeeld door een stolsel, kan wel een hartinfarct optreden. Bij verergering van de klachten is het dus noodzakelijk om snel medische hulp in te schakelen. De pijn bij een hartinfarct is doorgaans heviger en houdt langer aan.

Bij een aanval is het belangrijk om rust te nemen. De zuurstofbehoefte neemt hierdoor af, waardoor de klachten verdwijnen. Om de kans op slagaderverkalking te verkleinen is een gezonde leefstijl erg belangrijk. Medicatie wordt onder andere gegeven om de zuurstofbehoefte van het hart te laten dalen. Er kunnen verschillende soorten medicijnen worden gegeven, zoals bètablokkers, bloedverdunners, calcium-antagonisten, nitraten en plaatjesremmers. Wanneer de klachten aanhouden en uit onderzoek blijkt dat er één of meerdere vernauwingen aanwezig zijn, kan een dotterprocedure of operatie noodzakelijk zijn.