Aneurysma in de borstholte (TAA)

De cardioloog ziet niet alleen patiënten met een hartprobleem, maar ook mensen met afwijkingen aan de grote lichaamsslagader, met name als de afwijkingen in de borstholte zitten. Bij afwijkingen in de buik zorgt de vaatchirurg voor deze patiënten.

Eén van de afwijkingen is een aneurysma. Een aneurysma is een plaatselijke verwijding van een slagader. Deze verwijdingen kunnen overal in het lichaam ontstaan, maar worden meestal gezien in de grote lichaamsslagader (aorta). In een kwart van deze gevallen gaat het om een aneurysma van de aorta in de borstholte, ook wel Thoracale Aorta Aneurysma (TAA) genoemd.

Een aneurysma in de borstholte is het gevolg van een verzwakking van de middelste laag van de aortawand. Mogelijke oorzaken hiervan zijn:

• Slagaderverkalking (atherosclerose)
  • Een chronisch te hoge bloeddruk
  • (Chronische) ontstekingen in de vaatwand, bijvoorbeeld na syfilis of door een reumatische ziekte
  • Aangeboren aandoeningen
  • Bindweefselziekten, bijvoorbeeld de ziekte van Marfan

De kans op een aneurysma wordt verder vergroot door risicofactoren als roken, hoge bloeddruk en diabetes.

Een aneurysma in de borstholte geeft meestal geen klachten. Wanneer het aneurysma groter wordt, kunnen onder andere pijn op de borst, lage rugpijn, slikproblemen, schorheid of problemen met de ademhaling optreden. De diagnose kan worden gesteld met behulp van echografie, een CT-scan of een MRI-scan. Met deze onderzoeken kan ook de doorsnede van het aneurysma worden bepaald.

Bij een aneurysma in de borstholte is er een (beperkt) risico op aortadissectie. Het risico hangt af van de doorsnede van het aneurysma en de kwaliteit van het bloedvat. Bij een acute dissectie komt er een scheur in de binnenwand van de aorta. Dit kan een heftige scheurende pijn geven, meestal tussen de schouderbladen of op de rug. Een dissectie is een levensgevaarlijke ziekte waarbij snelle hulp noodzakelijk is.

Controle en behandeling

De controle van patiënten met een aneurysma in de borstholte wordt altijd door een cardioloog verricht. De behandeling richt zich op het voorkomen van problemen (zoals een dissectie), middels strenge controle van de bloeddruk. Behandeling hiervan vindt meestal plaats met medicijnen.

Daarnaast wordt regelmatig gekeken of het aneurysma groter wordt. Ook is het beter dingen die de bloeddruk flink verhogen te vermijden, zoals bijvoorbeeld bankdrukken op de sportschool, of zeer zwaar tillen. Wanneer het aneurysma te groot wordt, wordt om problemen te voorkomen vaak een operatie gepland. Het zieke deel wordt dan vervangen.